Leony Roobeek

Voeding is je medicijn!

Verhoogde bloedsuikers?
Hoge bloeddruk?
Steeds zwaarder?

Welk voordeel heeft de zon jou te bieden?

De zon krijgt meer kracht. De zonnepanelen op ons dak  leveren ons dagelijks een indrukwekkende hoeveelheid energie. Ze hebben onze elektriciteitsrekening dit jaar met 60% omlaag gebracht! Maar wist je dat zonne-energie jouw gezondheid een nog veel groter voordeel op levert? 

Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat er een verband is tussen vitamine D en voorjaarsmoeheid. Een tekort aan vitamine D kan het serotoninegehalte verlagen waardoor je je zelfs een beetje depri kunt voelen. In de groep mensen die veel vitamine D binnen kregen via de voeding was het effect heel duidelijk. Daar voelden ruim 20% van de mensen zich minder depri dan voorheen. 

Bron van vitamine D
Een belangrijke bron van vitamine D is zonlicht. Toch is zonlicht alleen niet voldoende om een vitamine D tekort tegen te gaan. We leven nu eenmaal in een land waar de zon een groot deel van het jaar weinig kracht heeft en als de zon schijnt zijn we niet meteen in de gelegenheid om met blote armen en benen in de zon te zitten.  De oudere huid is  bovendien minder goed in staat om onder invloed van de zon vitamine D te vormen. Daarom hebben vrouwen boven de 50 jaar een verhoogde behoefte aan vitamine D.

Mensen met een getinte huid zijn beter beschermd tegen de zon, zij hebben daarom ook een grotere vitamine D behoefte.

Het advies voor deze tijd van het jaar: als de zon lekker schijnt probeer dan rond het middaguur minstens een half uur zon op je huid te laten schijnen. In Nederland moeten we het hebben van de zomermaanden!

Dit vitamine komt uitsluitend voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst, al gaat het meestal om zeer kleine hoeveelheden. Een uitzondering hierop is vette vis (bijvoorbeeld haring, zalm en makreel). Daar zit iets meer vitamine D in. In Nederland wordt vitamine D aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd.  De “eet-minder-vet lobby” heeft ervoor gezorgd dat mensen minder vet en dus ook minder van de in vet oplosbare vitamines A en D binnen kregen.

Het Vitamine Informatie Bureau adviseert daarom, net als de Gezondheidsraad, aan vrouwen boven de 50 jaar om dagelijkse een supplement met 10 microgram te nemen. 

Extra vitamine D?
Als je klachten van vitamine D tekort hebt: zoals vermoeidheid en een depri gevoel in het voorjaar dan is het goed om een wat hoger gedoseerd supplement te kiezen: 25-50 microgram. Dan zijn je klachten sneller verdwenen.

Wat doet vitamine D voor jou?
Vitamine D zorgt ervoor dat calcium in je botten terecht komt. Hierbij is het belangrijk dat je voldoende groenten eet, die een actieve vorm van calcium en magnesium uit de grond halen.

Dit vitamine versterkt het spierweefsel en voorkomt spierkramp, en maakt het risico op vallen kleiner. Er zijn sterke aanwijzingen dat vitamine D het immuunsysteem sterker maakt. Een tekort aan vitamine D aan het eind van de winter zorgt ervoor dat meer mensen vatbaar zijn voor griep en verkoudheden in het  voorjaar.  Mensen met een goede vitamine D status zijn veel minder vatbaar.

Maar vitamine D heeft nog veel meer functies in ons lichaam. Het speelt een sleutelfunctie bij de processen om voedingsstoffen de cel binnen te laten komen. Als je je dan bedenkt dat alle processen in ons lijf zich in de cellen af spelen, dan is het van groot belang dat stofjes die cel binnen kunnen komen. Vitamine D helpt daarbij.

Opmerkelijk is dat diabetes type 1 het meest voorkomt in Scandinavische landen en het minst in de Zuid-Europese landen. Het lijkt er op dat hoe minder zonlicht en dus hoe minder vitamine D-aanmaak, hoe groter dan kans op het ontwikkelen van diabetes type 1.

Het onderzoek van de laatste jaren heeft er ook toe geleid dat men de norm van het vitamine D gehalte in het bloed verhoogt heeft. Vroeger vond men 20 nmol/ liter voldoende, dat is opgehoogd naar 50 nmol/ liter. Ik zie dat als een ondergrens en houd 80 nmol aan. Ik heb mijn eigen bloed laten onderzoeken op vitamine D en had 128 nmol/ liter.  Ik  eet 3-4 keer per week vette vis bij de lunch of warme maaltijd en  gebruik regelmatig een vitamine D supplement.

Bronnen
Bertone-Johnson ER et al. Vitamin D intake from foods and supplements and depressive symptoms in a diverse population of older women. Am J Clin Nutr. 2011 Aug 24.

Hoogendijk WJ et al. Depression is associated with decreased 25 Hydroxyvitamin D and increased parathyroid horome levels in older adults. Arch Gen Psychiatry. 2008;65(5):508-512

IOM (Institute Of Medicine). Dietary Reference Intakes for Calcium and Vitamin D: Washington, DC, 2011
KWF Kanker Bestrijding. De relatie tussen kanker, zonnestraling en vitamine D. Augustus 2010
www.diabetesfederatie.nl
Manon Verheul. E-book vitamine D. Website: www.voedingonline.nl

Voeding isje medicijn

Adres

Zevendreef 3081
6605 VB Wijchen

tel: 024-6421766

 bereikbaar:
van maandag -vrijdag
van 9.00-17.00 uur

Volg ons

   

Contact

Math Captcha 20 + = 25