Leony Roobeek

Voeding is je medicijn!

Verhoogde bloedsuikers?
Hoge bloeddruk?
Steeds zwaarder?

Vis: héél goed voor je

Vaak denk ik terug aan Marjan, een cliënte van een paar jaar geleden. Ze was net bij de internist geweest. Na de eerste onderzoekjes vermoedde hij dat haar schildklier te langzaam werkte. Ze wilde bovendien een paar kilo gewicht kwijt en dacht ik ga meteen bij de diëtist langs.  Ik vertelde haar dat een schildklier gevoed moet worden met mineralen en vroeg haar of ze gewend was vis te eten. Vis bevat namelijk eiwit met L-tyrosine en precies de mineralen die goed zijn voor de schildklier: jodium, selenium en zink. ”Nee, eigenlijk nooit,” antwoordde ze, “maar ik vind het wel lekker.“

Ze besloot om tussen de middag salades met vis te eten en was hier heel consequent in. Ze at 6 weken lang iedere dag een rauwkost salade met vis. Daar was haar schildklier heel blij mee: er kwam immers dagelijks meer schildklier specifieke voeding binnen.

Toen ze na 6 weken bij de internist terug kwam, deed hij verder onderzoek. Hij vroeg haar wat er gebeurd was in de tussentijd…. wat bleek? De schildklierwaardes waren aan het normaliseren en dat had hij nog nooit meegemaakt. 

Zo gezond als een vis! Dat spreekwoord is er niet voor niks. Hoe vetter de vis, hoe beter het is. Ga je mee een harinkje happen? Of heb je liever een lekkere curry met kabeljauw?

Eet gerust een paar keer per week vis – bij de lunch of het avondeten. Alle soorten vis zijn goed voor je, maar vette vis heeft wel een streepje voor.

Waarom vette vis?
Haring, makreel, zalm en sardines; allemaal voorbeelden van vette vissoorten. Het vet in vis is rijk aan omega 3-vetzuren. Deze bijzondere vetten zijn zó goed voor ons dat de Gezondheidsraad er zelfs een aanbeveling voor heeft gemaakt. Net zoals voor vitamines en mineralen. Omega 3-vetzuren zijn belangrijk voor de bouw en het herstel van hersencellen. Het is dus echt slim om minstens een keer per week vette vis op het menu te zetten. Op die manier haal je de aanbeveling van de Gezondheidsraad.

En magere vis?
Maar ook de magere vissoorten, zoals kabeljauw, schol, wijting en zeebaars, zijn goed voor je. Vis heeft een pracht van een voedingswaarde: rijk aan eiwitten en een natuurlijke bron van jodium en selenium. Dat geldt trouwens ook voor schaal- en schelpdieren, zoals garnalen, mosselen, kreeft en krab. Met vis kan je echt alle kanten op, kijk maar naar de vele visrecepten hier op FoodFirst Network.

Onbewerkt
Kies ook bij vis voor de meest onbewerkte soorten, die gewoon rechtstreeks uit zee, rivier of meer komen. Gerookte vis is ook een prima keuze, bijvoorbeeld als broodbeleg of in een salade. 

Helaas is er overbevissing en worden sommige soorten in hun voortbestaan bedreigd. Let daarom ook op de herkomst van vis. Koop geen vis die op de rode lijst staat, kijk bijvoorbeeld eens op www.goedevis.nl. En kweekvis? Jammer genoeg wordt er in viskwekerijen vaak niet zuinig omgesprongen met antibiotica en hebben de vissen geen goed leven. Koop de vis met het keurmerk voor ‘verantwoorde kweek’. 

Voeding isje medicijn

Adres

Zevendreef 3081
6605 VB Wijchen

tel: 024-6421766

 bereikbaar:
van maandag -vrijdag
van 9.00-17.00 uur

Volg ons

   

Contact

Math Captcha + 62 = 64