Leony Roobeek

Voeding is je medicijn!

Verhoogde bloedsuikers?
Hoge bloeddruk?
Steeds zwaarder?

Is het in december ook feest in je darm?

Veel mensen met een gevoelige buik kunnen ook wel eens een beetje op zien tegen de feestdagen. Meer gefrituurde gerechten, scherper gekruid en meer spijs en suiker, vaker alcohol, het is niet voor iedereen een feestje in de buik.Mensen met een verstoorde spijsvertering, een gevoelige maag of darmproblemen moeten altijd oppassen met wat ze eten. 

Ondersteun je spijsvertering tijdens de feestdagen met enzymrijke voeding

Een goede spijsvertering verhoogt de biologische beschikbaarheid van nutriënten, verbetert de voedseltolerantie en remt de vorming van toxinen en andere belastende stoffen. Maar soms kan het lichaam wel wat extra hulp gebruiken. Met deze top vijf kunt u snel aan de slag!

Alle voeding die we eten, moet worden afgebroken door spijsverteringsenzymen. Maar er is ook voeding die zijn eigen spijsverteringsenzymen meebrengt. Hieronder een overzicht van de vijf belangrijkste voedingsmiddelen die je spijsvertering op natuurlijke wijze kunnen ondersteunen.

Papaja
Een van de bekendste op de lijst. Papaja is een rijke bron van het enzym papaïne, dat voedingseiwitten splitst in aminozuren en peptiden. Deze worden vervolgens gemakkelijk door het lichaam opgenomen. Daarnaast heeft papaïne een zetmeelsplitsende functie en dat kan zeker geen kwaad als u deze dagen wat meer zetmeel eet. Papaja kan het best vijftien tot dertig minuten voor een maaltijd gegeten worden om optimaal te profiteren van zijn enzymatische werking.

Ananas
Deze tropische vrucht zit vol met bromelaïne, een spijsverteringsenzym dat voedingseiwitten splitst en het effect van andere verteringsenzymen ondersteunt. Ook ananas kan het beste vijftien tot dertig minuten voor een maaltijd gegeten worden.

Avocado
De avocado wordt al eeuwen verheerlijkt als lekkernij met een romige textuur, maar hij zit ook boordevol nutriënten zoals luteïne en glutathion. Verder bevatten avocado’s alle essentiële aminozuren en zijn ze daarom een uitstekende plantaardige eiwitbron. Avocado verhoogt de activiteit van een aantal belangrijke enzymen. Deze enzymen helpen het verdedigingsmechanisme van het lichaam om op te treden tegen vrije radicalen, die voor schade in het lichaam kunnen zorgen.  

Bijenpollen
Bijenpollen bevatten een rijke variatie van spijsverteringsenzymen waaronder amylase, dat complexe suikers (zetmeel) afbreekt tot makkelijk opneembare stofjes. Het bevat onder meer het enzym  pectase, dat celwanden van planten kan afbreken. Bijenpollen zijn goed te combineren met een handje ongebrande noten, of als topping op een groene smoothie.

Gefermenteerde groenten
Fermentatie is hot. Er wordt steeds meer bekend over de voedingsstoffen die vrijkomen tijdens het fermentatieproces en welke gezondheidseffecten dit heeft. Fermenteren verandert het voedsel, waardoor het vaak beter verteerbaar wordt. Tijdens het fermentatieproces maken de micro-organismen enzymen aan, die ervoor zorgen dat de zuurgraad, smaak, geur, uiterlijk, verteerbaarheid en de houdbaarheid van het product verbeteren. De darmen zullen u dankbaar zijn voor deze gezonde combinatie van enzymen en probiotica. Een bekend voorbeeld van gefermenteerde groenten is zuurkool.

Fermentatie is een proces waarbij micro-organismen, zoals bacteriën, schimmels en gisten, worden gebruikt om een voedingsmiddel te bewerken. Door warmte en vocht gaan de micro-organismen groeien, waarbij ze enzymen aanmaken die bepaalde voedingsstoffen (zoals koolhydraten en eiwitten) afbreken en de smaak, geur, uiterlijk, verteerbaarheid en houdbaarheid van het product veranderen. In de oudheid was het een conserveringsmiddel dat het voedsel langer houdbaar maakte.  Bij sommige voedingsmiddelen, zoals bijvoorbeeld Franse kaas, vindt fermentatie spontaan plaats, maar bij andere producten, zoals yoghurt, zuurkool en kefir, worden de micro-organismen bewust toegevoegd zodat fermentatie plaats gaat vinden. Eigenlijk kun je vrijwel alle soorten voeding fermenteren, maar tot de bekendste behoren zuivel en groenten.

Ik hoop dat deze tips jou zullen helpen om er heel fijne feestdagen van te maken.

Ik wens je een heel gelukkig en gezond 2020 toe.

Voeding isje medicijn

Adres

Zevendreef 3081
6605 VB Wijchen

tel: 024-6421766

 bereikbaar:
van maandag -vrijdag
van 9.00-17.00 uur

Volg ons

   

Contact

Math Captcha + 55 = 59