Leony Roobeek

Voeding is je medicijn!

Verhoogde bloedsuikers?
Hoge bloeddruk?
Steeds zwaarder?

Het Pioppi dieet

Vaak krijg ik de vraag of het goed is om het Pioppi dieet te volgen. Wat houdt het Pioppi dieet in? Ik zou het willen vergelijken met Mediterrane voeding en net als mijn voedingsadviezen die gebaseerd zijn op de klinische PNI. Overigens spreek ik niet graag over een dieet. Het is een voedingspatroon, dat niet heel streng toegepast wordt.

Pioppi is een klein dorpje in het zuiden van Italië en telt 197 inwoners. Mensen hebben er een eenvoudig, maar ook lang, gezond leven. Er is geen supermarkt en ook geen sportschool. Maar wel een slager en een viswinkel en een groentewinkel. Inwoners eten er lekker en gezond, en genieten dagelijks van een glas (rode) wijn. Het boek: Het Pioppi dieet beschrijft een hierop gebaseerd leefstijlplan dat volgens de auteurs in 21 dagen de gezondheid verbetert en de risico’s op onder meer diabetes type 2 en hart- en vaatziekten vermindert.

De auteurs zijn cardioloog, dr. Aseem Malhotra en documentairemaker Donal O’Neill. Samen maakten zij eerder The big fat fix, een film die is opgenomen in Pioppi.

Wat houdt het Pioppi dieet precies in en hoe kwam Pioppi op de kaart te staan?

Pioppi en Keys
Dit dorpje werd allereerst bekend doordat voedingsonderzoeker dr. Ancel Keys er veertig jaar lang (tot zijn dood) woonde. Zijn onderzoek naar de voedingsgewoonten in dit dorpje vormden de basis van het moderne Mediterrane dieet, dat hij wereldwijd op de kaart zette. Verder is Keys bekend geworden van de Zeven Landen-studie, een onderzoek dat een link legde tussen verzadigd vet en het risico op hart- en vaatziekten.

De auteurs van het Pioppi dieet weerleggen in hun boek deze bevindingen over verzadigd vet en schrijven in hun boek dat het onderzoek van Keys ‘de basis vormde voor onze moderne, maar verkeerde interpretatie van het traditionele Mediterrane dieet’ Voortschrijdend inzicht heet dat.

Wat houdt het Pioppi dieet in
Allereerst wordt het Pioppi advies een leefstijlplan genoemd, dat niet alleen dieetrichtlijnen bevat, maar ook leefregels voor voldoende beweging, ontspanning, slaap, sociale contacten. Ook wordt aangeraden om regelmatig te vasten. De voedingsadviezen gaan uit van een laag koolhydraatgehalte, en een groter vetaandeel in de voeding , met bestanddelen van een Mediterraan voedingspatroon.

De voedingsadviezen volgens Pioppi: vezelrijke groenten, vruchten, vette vis (minstens 3 keer per week), ongezouten noten (handje per dag), extra vierge olijfolie (2 tot 4 eetlepels per dag), kokosolie, pure chocolade (minstens 85%, maximaal 30 gram), volle gefermenteerde zuivel (Griekse yoghurt, kaas, kefir en grasboter), eieren (minimaal 10 per week) en tot slot kruiden en specerijen, zoals knoflook, gember, kurkuma en basilicum. Rood vlees wordt beperkt aangeraden, maximaal 500 gram (dat zijn 4 normale porties per week), en bij voorkeur het vlees onbewerkt en van grasgevoerde dieren. Verder wordt qua drinken koffie, thee en water aangeraden en rode wijn (met mate, één glas per dag).

Koolhydraatrijke producten met een hoge glykemische lading worden afgeraden. Denk aan alle producten met toegevoegde suikers, frisdrank, vruchtensappen, honing en siropen en aan alle verpakte bewerkte koolhydraten, zoals brood, gebak, pasta, couscous, rijst, koekjes, mueslirepen etc. Hetzelfde geldt voor oliën uit zaden zoals zonnebloem, maïs- of sojaolie. Peulvruchten worden overigens niet expliciet genoemd, maar komen wel voor in diverse recepten

Verschillen met het Mediterraan dieet
Het Pioppi-dieet is door het vermijden van graanproducten en het toevoegen van producten als kokosolie geen typisch Mediterraan dieet. Het traditionele Mediterrane dieet bevat samengevat ook veel groenten, fruit, vis, olijfolie, en wat kaas, vlees, noten en ei, en wordt aangevuld met pasta, rijst en brood. Dit voedingspatroon is dus niet koolhydraatarm, en dat is wellicht het belangrijkste verschil met het Pioppi-dieet. In feite kan het een koolhydraatbeperkte versie van het traditionele Mediterrane dieet worden genoemd.

Hoe verhoudt het Pioppi zich tot de voeding volgens de klinische PNI?

Overeenkomsten:

  • Een grote overeenkomst is dat beide voedingsadviezen samengevat bestaan uit: (vette) vis, schaal- en schelpdieren, eieren, zaden, noten, groenten, fruit, kruiden, specerijen en gezonde vetten uit plantaardige oliën, zoals olijfolie en kokosolie. Een andere overeenkomst is dat in beide adviezen de granen, bewerkte, koolhydraatrijke producten en (toegevoegde) suikers af geraden worden.
  • Beide zien de gezondheidsvoordelen van verzadigd vet , en geven aan dat eerder een voeding met een overmaat aan snelle koolhydraten tot hart- en vaatziekten kan leiden. Dit is in tegenstelling tot wat Keys in zijn Zeven Landen-studie publiceerde, en wat het Voedingscentrum nog steeds aangeeft
  • Beide adviseren tevens maken gebruik van intermittent fasting ( afentoe een maaltijd overslaan) . Pioppi raadt per week 24 uur vasten aan, en de rest van de week maximaal drie maaltijden per dag. Het PNI-er is wat flexibeler en raadt aan om het aantal maaltijden per dag te variëren van 1 tot 3, met een maximum van 17 tot 21 per week. Ook wordt door de PNI aangeraden om minstens 13 uur tussen de avondmaaltijd en het ontbijt te laten zitten. Dit kun je doen door eerst nuchter te bewegen en dan pas later te ontbijten.

Samenvatting en conclusie
De voeding volgens de kPNI en het Pioppi voedingsadvies hebben veel overeenkomsten, beide beperken de hoeveelheid koolhydraten, en kiezen voor een menu met veel groenten, fruit en gezonde vetten uit vette vis, eieren en olijfolie.

Het boek Het Pioppi dieet eindigt overigens met een lange literatuurlijst, waar veel wetenschappelijke bronnen zijn vermeld.

Mijn adviezen gebaseerd op de Klinische PNI gaan wel verder dan Pioppi in het vermijden van een aantal productgroepen, denk aan, peulvruchten, graan en zuivel. Nu is Pioppi ook meer een algemeen leefstijlplan, terwijl het de voeding volgens de kPNI de basis vormt van de therapie, om – ook samen met leefstijlrichtlijnen – de spijsvertering en de algehele gezondheid te herstellen.

Voeding isje medicijn

Adres

Zevendreef 3081
6605 VB Wijchen

tel: 024-6421766

 bereikbaar:
van maandag -vrijdag
van 9.00-17.00 uur

Volg ons

   

Contact

Math Captcha + 58 = 68