Leony Roobeek

Voeding is je medicijn!

Verhoogde bloedsuikers?
Hoge bloeddruk?
Steeds zwaarder?

Een sterk skelet, daar kun je aan werken.

Regelmatig krijg ik vragen van mensen of er met voeding wat te doen is aan het voorkomen van botontkalking. Dit zijn belangrijke vragen want één op de drie vrouwen krijgt in de postmenopauze te maken met botontkalking. Vandaar hierbij het goede nieuws: je kunt er zelf heel veel aan doen om een sterk skelet te krijgen! Botten zijn geen dode dingen, maar ze bestaan uit levende stof, dus je hebt heel veel zelf in de hand.

Wat is botontkalking precies?
Osteoporose betekent letterlijk het poreus worden van de botten. De botdichtheid vermindert doordat de botten hun mineralen, voornamelijk calcium, magnesium en fosfor, verliezen. Ken je die Bros chocoladerepen van vroeger  met al die gaatjes erin? Zo zien botten eruit in een vergevorderd stadium van botontkalking. Het zal je duidelijk zijn dat die erg kwetsbaar zijn en dus makkelijk breken. Funest aan botontkalking is dat je het niet voelt of merkt, het gaat geruisloos. Meestal begint het bij je heupen, onderrug en dijbeenderen maar ook in de wervels van je hals. Dit is een van de redenen waarom we “krimpen”  bij het ouder worden; we zakken eigenlijk een beetje in doordat onze wervels inzakken.

Botweefsel kun je je leven lang blijven opbouwen
Mensen denken vaak dat botten gemaakt zijn van een harde, dode stof. Dit is echter niet zo. Hoe denk je dat het bot van een gebroken been of arm zich herstelt? Als het dode stof zou zijn, zou eenmaal kapot, altijd kapot zijn. Een gebroken bot vormt echter nieuwe cellen waardoor de gebroken delen weer aan elkaar groeien. Botweefsel is een bijzondere, levende stof die zich je leven lang blijft ontwikkelen. Het breekt zichzelf voortdurend af maar bouwt zichzelf ook weer op.

Opname van calcium is belangrijker dan inname
Het verlies van sterkte van je botten is niet te wijten aan een tekort aan calcium, maar meer of calcium uit de voeding wel goed wordt opgenomen. Goede bronnen van calcium zijn groene groenten, brandnetelthee, ongebrande noten en zaden. Vermijd een overmaat aan dierlijke eiwitten uit zuivel, frisdranken en alcohol want zij onttrekken juist calcium aan je botten en remmen goede opname.

Dat melk goed is voor de botten is dus een fabeltje.

De werkelijke helden die je nodig hebt om je botten sterk te houden na je 35ste zijn:

  • vitamine D3
  • vitamine K2
  • magnesium

Om calcium goed vanuit de darmen te kunnen opnemen is vitamine D3 nodig. Vitamine D halen we uit zonlicht, maar helaas onvoldoende op de 52ste breedtegraad, waar wij wonen in Nederland. Daarbij is het onmogelijk om voldoende vitamine D te halen uit onze voeding. Vitamine D is dus iets dat je naar mijn mening moet halen uit een goede suppletie. Uit onderzoek blijkt dat bijna alle osteoporosepatiënten een tekort hebben aan vitamine D. 

Ook vitamine K2 blijkt een belangrijke rol te spelen bij calciumverlies bij vrouwen na de overgang. Deze stof is ook nodig om ervoor te zorgen dat kalk door de botten wordt opgenomen. Het is beschikbaar als supplement. Gezonde darmen produceren zelf ook K2. Raadpleeg bij het innemen van supplementen met vitamine K2 in combinatie met bloedverdunners altijd je arts.

Tot slot hebben we magnesium nodig om te zorgen voor opname van calcium in de botten. Veel vrouwen hebben een tekort aan magnesium. De belangrijkste oorzaak hiervan is stress. Heb jij veel stress? Grote kans dat je een tekort aan magnesium hebt.

Krachttraining is ook voeding voor sterke botten!
De basis van alle gezondheid en een sterk skelet is goede voeding. Eerst voeding, dan supplementen.

Daarnaast is lichaamsbeweging essentieel om je botten sterk te houden. If you don’t use them you will lose them! Zet je botten onder druk. Laat ze werken! 
Trainen met gewichten (krachttraining), hardlopen, tennissen maar ook bijvoorbeeld dansen is prima. Een rondje met de hond is echt onvoldoende. Je bent nooit te oud om te beginnen, maar bouw het rustig op. Overigens bouw je met flink sporten niet alleen je botten maar ook je spieren op. Net als botten kun je spieren tot op zeer hoge leeftijd opbouwen. Loop je achter een rollator als je 80 bent of speel je een potje tennis? 

Voeding isje medicijn

Adres

Zevendreef 3081
6605 VB Wijchen

tel: 024-6421766

 bereikbaar:
van maandag -vrijdag
van 9.00-17.00 uur

Volg ons

   

Contact

Math Captcha 28 + = 37