Leony Roobeek

Voeding is je medicijn!

Verhoogde bloedsuikers?
Hoge bloeddruk?
Steeds zwaarder?

Ben je ook niet te verzadigen?

Verzadigen. Wanneer ben jij verzadigd. Verzadiging heeft met het hormoon Leptine te maken, dat wordt aangemaakt door je vetcellen, om het lichaam het signaal te geven dat je genoeg hebt gegeten. Leptine werkt in op de cellen in het brein en reguleert hongergevoel, je energieniveau en hoeveel lichaamsvet er verbrand mag worden. 

Degenen die me al wat langer volgen weten dat ik 12 jaar geleden met de orthomoleculaire opleiding ben begonnen. Er zouden nog vele studiedagen volgen. Ik herken mijn cliënten in de problematiek die in de lessen ter sprake komt.

Het lijkt me leuk om een kleine serie te starten waarin ik steeds een van die cliënten aan het woord laat en dan zal ik uitleggen waar de trigger tot de oplossing van het probleem zit. Ik begin met het verhaal van een cliënte die ik Monique noem.

“Ik kwam al een aantal jaren geleden bij Leony. Ik heb overgewicht. Ik ben mijn hele leven al aan het jojoën geweest. Ik gebruikte in die jaren twee maal per dag een maaltijdvervanger en 1 keer per dag een flinke warme maaltijd. Ik weet nog dat ik dan steevast zei dat ik niet genoeg had aan zo’n papje, want zo noemde ik de shake die ik 2 keer per dag klaar maakte. Leony legde me uit dat dit in het begin het geval kon zijn, maar als ik aan de dik vloeibare shake gewend zou zijn, zou het me meer voldoening geven en zou ik er genoeg aan hebben. Ik viel flink af zo’n 15 kg, omdat ik heel streng kan zijn voor mezelf.

Maar ons meningsverschil over de mate van verzadiging bleven we houden. Andere mensen hadden hier echt genoeg aan maar ik niet. Gelukkig kon ik het lagere gewicht nog jaren vasthouden totdat ik in een stressvolle periode terecht kwam, toen kwamen de kilo’s er toch weer aan. Terwijl ik niet anders of meer ging eten, misschien wel onregelmatiger.

Ik nam weer contact op met Leony en tot mijn verbazing zei ze, dat ze er inmiddels achter was gekomen waar de oorzaak kon liggen van het feit dat ik niet te verzadigen ben als het om eten gaat. Dat laat ik haar graag zelf uitleggen.”

Ja toen Monique mij mailde met de vraag of ze weer langs kon komen was ik blij om haar te kunnen uitleggen waarom ze zo vaak het idee had geen bodem in haar maag te hebben.” Ik weet dat ik moet stoppen met eten maar ik kan nog steeds door gaan met eten”, zei ze vaak.

Dit heeft te maken met het ongevoelig worden voor het verzadigingshormoon leptine. Oké, mooi om te weten! Maar hoe ontstaat dat dan?

Het gaat altijd om ENERGIE en ENERGIEVERDELING in het lichaam.

Onze moderne leefstijl, – voedingsgewoonte, – beweegpatroon brengt met zich mee dat het immuunsysteem structureel veel meer energie vraagt dan waar het normaal gesproken recht op heeft. Vergelijk het met de situatie dat je grieperig wordt , je voelt je moe, je kunt je niet lekker concentreren, je hebt geen puf om actief te zijn, je voelt je niet lekker.

Dat komt omdat het immuunsysteem meer energie naar zich toe trekt en dat gaat ten kostte van de energie voor spieren, spijsvertering, denkprocessen etc.

Kortdurend is dat geen probleem…..maart vervelend als dit maanden duurt!

Dan gaat het lichaam andere mechanismes in het werk stellen om permanent aan deze energievraag te kunnen voldoen. Dat kan op verschillende manieren.

Een van de mogelijkheden is om lichaamscellen ongevoelig te maken voor het hormoon leptine, zodat er veel meer glucose beschikbaar blijft voor ons afweersysteem.

Leptine wordt aangemaakt door je vetcellen, om het lichaam het signaal te geven dat je genoeg hebt gegeten. Leptine werkt in op de cellen in het brein en reguleert hongergevoel, je energieniveau en hoeveel lichaamsvet er verbrand mag worden. 

Leptine geeft toestemming om energie te gebruiken bijvoorbeeld voor de spijsvertering, of er kan spierweefsel of huid opgebouwd worden, of de schildklier mag actief worden.

Leptine is het belangrijkste verzadigingshormoon. Wanneer men overgewichtig is produceert men meer leptine en dat leidt uiteindelijk tot ongevoeligheid voor het hormoon leptine. Dat maakt dat er steeds meer leptine in het brein nodig is om verzadigingsprikkels op te kunnen vangen.

Hoe zou je een leptineresistentie kunnen herkennen?

  • Traag werkende schildklier
  • Vermoeidheid
  • Gevoelig voor Depressie
  • Obesitas of Anorexia
  • Veel stress 
  • Prikkelbaarheid of stemmingswisselingen
  • Koolhydraatbehoefte, in het bijzonder ‘s nachts
  • Neiging tot overeten
  • Slapeloosheid

Leptineresistentie kan leiden tot de onprettige situatie waarbij je blijft dooreten terwijl je eigenlijk al vol zit, de motivatie om te bewegen ontbreekt en zo wordt overgewicht in stand gehouden.

De oplossing zit in het tot rust brengen van het immuunsysteem, zodat de energiebalans weer genormaliseerd wordt en de cellen weer gevoelig worden voor leptine. 

Dit vraagt om een aanpassing van voedings- en leefstijl. Wil je weten hoe?  Neem dan contact met mij op zodat we jouw leptinespiegel weer in balans kunnen brengen.

Voeding isje medicijn

Adres

Zevendreef 3081
6605 VB Wijchen

tel: 024-6421766

 bereikbaar:
van maandag -vrijdag
van 9.00-17.00 uur

Volg ons

   

Contact

Math Captcha 77 + = 82